Een tekst op een website gaat niet alleen over vormgeving, maar ook over betekenis toevoegen. Het gebruik van koppen is cruciaal voor de toegankelijkheid en leesbaarheid van webcontent.

Gebruik semantische koppen

Waarom? 

Semantische koppen (<h1>, <h2>, <h3>, etc.) geven de hiërarchische structuur van de inhoud weer, waardoor het voor gebruikers die visueel beperkt zijn duidelijk is hoe de inhoud is georganiseerd.

Hoe?

  • Gebruik <h1> voor de hoofdtitel van de pagina (er moet slechts één <h1> per pagina zijn).
  • Gebruik <h2> voor de belangrijkste sectietitels.
  • Gebruik <h3> voor subtitels binnen <h2>-secties, en zo verder.

Volgorde en hiërarchie

Waarom? 

De volgorde en hiërarchie van koppen moeten logisch zijn om verwarring te voorkomen en om gebruikers te helpen de structuur van de inhoud te begrijpen.

Hoe?

  • Zorg ervoor dat koppen in de juiste volgorde staan. Begin bijvoorbeeld niet met een <h3> zonder eerst een <h2> te hebben.
  • Vermijd het overslaan van niveaus. Ga niet van <h1> direct naar <h3>.

Gebruik koppen voor structuur, niet voor opmaak

Waarom? 

Koppen moeten gebruikt worden om de structuur van de inhoud te markeren, niet alleen om tekst groter of dikgedrukt te maken. Voor visuele opmaak kun je CSS gebruiken.

Hoe?

  • Gebruik koppen om secties te markeren, niet om tekst er visueel anders uit te laten zien.
  • Gebruik CSS voor stijl en opmaak. 

Beschrijvende koppen

Waarom? 

Beschrijvende koppen geven gebruikers een idee van wat ze in de sectie kunnen verwachten, wat vooral nuttig is voor screenreader-gebruikers.

Hoe?

  • Maak koppen specifiek en beschrijvend. Bijvoorbeeld, in plaats van "Inleiding", gebruik "Inleiding tot Webtoegankelijkheid".
  • Vermijd generieke termen zoals "Sectie 1" of "Hoofdstuk 2".

Gebruik alleen koppen als er ook content onder de kop staat

Een kopje zonder tekst of andere content er onder, is een nutteloze kop en moet je daarom niet gebruiken. Gebruikers van schermlezers krijgen voorgelezen dat het een kop is en verwachten dus dat er content onder staat.